Archive for juni, 2011
Marknadsföring på webben, i världen och i byn
Jag lever ett spännande, om än lite hektiskt, digitalt liv. Jag driver för närvarande två rörelser med totalt olika målgrupper.
Sedan lång tid driver jag ClassicVolvo.com som säljer begagnade, svårfunna reservdelar till ägare av volvo-samlarbilar. Kundgruppen är utspridd i ett mycket tunt lager över nästan hela jordklotet. Lönsamheten kräver att jag försöker fånga upp så många som möjligt av dessa, alltså riktar jag mig ut över hela världen med en tvåspråkig site (borde vara fem…) och använder alla knep som jag kan. Eller snarare kanske alla som jag hinner implementera. Jag försöker etablera mig i medvetandet hos alla ägare av gamla Volvo-bilar.
Sedan ett knappt år så driver jag även, ihop med min fru Eva, Järna Bed and Breakfast. När alla barnen flyttade ut så ville vi göra något med allt utrymme i huset och då tyckte vi att bed och breakfast-rörelse var lämpligt. Så nu driver jag även en rörelse som försöker etablera sig lokalt, på alla plan; digitalt, analogt och mänskligt. Målet är att alla människor i byn (Järna) ska känna till oss och anlita oss när det behövs nattlogi. Här är lokal skyltning, annonsering och mediaexponering kanske viktigare än den digitala kampanjen. Detta är något som jag aldrig hållit på med förr.
Dessutom så krävs det, även för denna rörelse, en effektiv exponering mot omvärlden för att fånga upp alla de potentiella besökarna (utrikes såväl som inrikes) som tänker besöka Järna. Omvärldsexponeringen löper på lite i samma spår som för Classicvolvo.com men den lokala exponeringen är något helt nytt och spännande för mig. Dessutom måste den anpassas till en ganska stram marknadsföringsbudget. Hemsidor, digitala nyhetsbrev och FaceBook-sidor är i princip gratis medans skyltar, annonser i lokalmedia, bildekaler och direktutskick med post kostar små förmögenheter. Dessutom är också min kropp och själ inblandad på ett helt annat sätt när man ska deala med lokalinnevånarna, grannarna och vännerna som man ju möter, fysiskt, såväl i marknadsföringen som i vanliga livet.
Jag gillar också kontrasten med att med ClassicVolvo.com försöka sälja en extremt nishad produkt (svårfunna reservdelar) till ett relativt litet antal potentiella kunder (ägare av Volvo-bilar från 1900-talet) till att med Järna Bed and Breakfast sälja en produkt (nattlogi och frukost) som har varenda människa på jorden (teoretiskt sett) som potentiell kund. Alla måste ju äta och sova.
Förutom alla insikter i marknadsföring så har Järna Bed and Breakfast också gett mig väsentligt utökad insikt i dammsugning, fönsterputsning, golvtorkning, lakanskvaliteter, bäddning, diskning, mattskakning, vädring, toaskurning m.m. städning, högt som lågt. Detta gillar gästerna, förståss, men också min Eva. I hög grad!
www.hittablufföretagen.nu
Min kompis i Järna, bagaren Dan Brouwer, ringde mig med andan i halsen:
”Hans, du måste hjälpa mig!! Dom ringer från www.hittaföretagen.se och påstår att jag inte sagt upp avtalet och att dom ska ha 3-4000 kr för sina tjänster. Det är bråttom – han ska ringa igen om fem minuter”
”Be honom ringa till mig, jag är din kamrer tillfälligtvis, den som sköter all ekonomi och som tecknar firman” blev mitt svar. Detta lugnade Dan en del även om hans ben fortfarande var lite spagettiaktiga.
Efter att vi lagt på luren så googlade jag uppringaren, www.hittaföretagen.se , inhämtade info om firman i olika forum plus, naturligtvis, besökte deras hemsida. Hemsidan är snarlik Eniros. Jag söker direkt på vanliga kategorier i Stockholm och får upp förvånansvärt få, t.ex. sex st. på ”Bilverkstad”. Dom verkar inte ens ha jobbat med att lägga upp falska kunder utan lägger kanske bara upp de stackars kunder som dom lyckats sälja tjänsten till..?! Först i raden kommer en bilverkstad som jag känner till, som jag anlitar. Jag slår en signal till bilfirman och kollar OM dom ingått avtal eller om hittaföretagen.se bara snott deras länk från hemsidan. Bilfirmakillen lyssnar intresserat på mig, frågar om det här företaget är ett så kallat ”blufföretag..?”. Jag säger att det är mycket troligt.
När jag berättar att, för personer insatta i internetmarknadsföring, så är det här uppenbart bedrägeri (extremt överprissatt tjänst = bedrägeri), att det är likvärdigt med att jag skulle sälja en bil utan hjul till verkstaden. Och detta utan att verkstaden skulle protestera eller kanske ens uppmärksamma detta – då spetsade han öronen ordentligt.
Han lovar att utreda hur det ligger till och återkomma. Ska bli spännande att höra hur det gått till!
Bedrägeriföretagsbranschen (företag som säljer extremt överprissatta tjänster) verkar vara en stor bransch. Svensk handel uppskattar omsättningen till 1½ miljard!
Kanske dock frälsningen är på väg. Jag läser idag att Postgirot och bankerna har börjat stoppa betalning till ett femtio-tal konton tillhörande blufföretag. Dick Malmlund på Svensk Handel tror att detta är det mest effektiva motdraget som finns – företagen kommer att tvingas till utländska konton. Och då kommer alla att reagera mycket snabbare eftersom utlandsbetalningar är mycket sällsynta för de allra flesta.
Kommentera gärna och berätta om även du har haft att göra med denna typ av bedrägeri!
Take care out there!
Och jo… Hittaföretagen.se har inte hört av sig igen. Vare sig till mig eller till Dan
Välkommen!
Jag heter Hans Rekestad. Jag är född 1952. Jag är sambo med Eva sedan 1990.
1995 upptäckte jag Internet på allvar. Jag publicerade min första hemsida på Internet i oktober 1996 och har varit där sedan dess.
You are currently browsing the Hans Rekestad Enterprises – Digital kommunikation blog archives for juni, 2011.